Gå till: http://www.dalahavens.se/ för att fortsätta följa bloggen.

måndag 24 november 2008

En Köpfri Dag, Buy Nothing Day, 29 november 2008

Jag trodde det var ett skämt… Satt här och slösurfade så att tiden skulle gå lite fortare och hittade "En Köpfri Dag", tydligen en "ny" -(redigerat efter att en snäll läsare rättat mig)- världsomfattande dag som går ut på att inte köpa nånting under hela dagen. Det låter ju "jättebra", men vad är syftet? Dom skriver på sin hemsida att dagen firas av människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets. Men är det då så smart att göra en sån sak till en "kommersiell" dag, som "skall" spridas världen över.

Det finns människor i vår värld som skulle bli överlyckliga om dom kunde köpa nånting överhuvudtaget, och då anser jag att en sån här dag är ett sätt att håna dom som inte har något val än att "fira" varje dag med att inte köpa nånting. Vi lever i en värld där det finns mängder med fattiga männsikor. Varför måste det göras en dag av att "protestera" mot shopping- och konsumtionshets? Kan inte folk bara börja handla mindre, dom som vill, vill säga.

Det finns dagar även i mitt liv, när jag inte har råd att köpa nånting, men inte f*n firar jag för det. Snarare tvärtom. Jag blir sur och grinig, jag är trött och vresig hela dagen. Och detta trots att jag är väldigt lyckligt lottad, jag har en underbar sambo, 2 tokiga men lika underbara katter och en jättesöt "liten" hund som jag kan kela med.

Missförstå mig rätt nu, men jag älskar idén, men jag gillar inte hur man genomför det.

Egentligen gör jag väl fel i att länka till denna ogenomtänkta dags svenska hemsida, men alla ska ju ha en chans att bilda sig en egen uppfattning. Och jag tror inte dom ser det som dålig reklam heller.

Nu ska jag sova lite så jag orkar stiga upp i morgon för att köra Gummans lillebror till "jobbet".

Kram och God natt på er!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Ny och ny, den har ju 15 år eller så på nacken...

Bloggtoppen.seAllmäntVardagsbetraktelser bloggarPushaBlogglista.seLägg till BloggCreeperBlogRankers.comfnulTopplista Favoritlistan.seBloggrank.se