Gå till: http://www.dalahavens.se/ för att fortsätta följa bloggen.

onsdag 26 november 2008

Därför är jag sjörövare och pirat…

Abdullah i Somalia: Därför är jag sjörövare och pirat

Man måste bara älska folk som tar saker i sina egna händer… Vi svenskar har ett och annat att lära oss!

Jag satt och läste artikeln och drömde mig bort, tänk att kunna göra något sånt och ändå vara stolt och känna ära i sitt arbete. Det är sån arbetsmoral vi svenskar saknar. Men om man bortser från arbete så är det nog många svenskar som är stolta över att vara pirater. Med tanke på hur många svenska medlemar ThePirateBay.org har…

Jag är visserligen för fri fildelning och fildelning i sig är ju inte olagligt, det är ju först när man delar med sig av upphovsrätts skyddat material man begår en brottslig handling. Men jag tycker fortfarande det finns bra argument för att släppa all fildelning fri, men det måste då finnas ett sätt att kontrollera vem, var och när som tar del av upphovsrätts skyddat material. Och varför personen i fråga gör det? Är det för att sälja vidare eller är det för privat bruk?

Jag anser att om man tar del av sådant material för privat bruk, för att se om "det är något att ha"… och om det sen är "något att ha" köper produkten/materialet… inte gör något fel. Varför skulle det vara mer fel än att låna hem en bok/film/cd från biblioteket?

Nu måste jag tyvärr åka iväg… glömde bort tiden och det visade sig bli en aning akut… men jag återkommer senare…

Bloggtoppen.seAllmäntVardagsbetraktelser bloggarPushaBlogglista.seLägg till BloggCreeperBlogRankers.comfnulTopplista Favoritlistan.seBloggrank.se